Vanuit de bouw naar slijterij in hartje stad
Hij werkte jarenlang in de bouw als zelfstandige. Metselen, timmeren, maar hij wilde graag wat anders. Het werd een slijterij; Het Promillage. In hartje Almelo verkoopt Marco Schonewille sinds juli 2018 ‘mooie flessen’ en helpt hij, samen met zijn vrouw Maaike, klanten de juiste keuze te maken uit het enorme aanbod. En dat wordt op prijs gesteld, is de conclusie na negen maanden.
Wie de slijterij in de Passage binnenkomt, kan het niet ontgaan dat het hier gaat om een bijzonder interieur. Niet het eikenhout dat je in veel slijterijen ziet, maar beton, rvs en lichte kleuren vormen in combinatie met sfeervol licht de entourage. De industriële, robuuste aankleding die past bij de man die de onderneming begon. Marco Schonewille (35), geboren en getogen Almeloër werkte jarenlang in de bouw. ,,Maar ik wilde graag wat anders. Kameraden van mij hadden ook een eigen zaak en zo kwam het balletje een beetje aan het rollen. Toen ik vervolgens in contact kwam met de stichting Start je Winkel in Almelo ging het in een keer heel snel. Dat was echt een steun in de rug’’, vertelt Schonewille, die aanvankelijk nog niet wist in welke branche hij een zaak zou willen beginnen. ,,Vaak zie je dat iemand enorm gepassioneerd voor een bepaald iets is. Dat had ik niet. Ik heb het van de andere kant bekeken en gezocht naar iets wat een toevoeging zou zijn voor de Almelose binnenstad. Na het vertrek van Albert Heijn was er geen slijterij meer in het centrum. Vandaar deze keuze’’, vertelt Schonewille die zich de afgelopen negen maanden behoorlijk heeft verdiept in de wereld van wijnen, speciaalbieren, whisky’s en ander gedistilleerd. ,,Ik ben er dagelijks mee bezig geweest. Proeverijen bezocht, veel gelezen. Mensen willen toch graag advies, zeker als ze een wat duurder product zoals whisky zoeken. Zo heb ik zes, zeven flessen whisky staan om mensen te laten proeven. Zo kom ik erachter in welke richting ik het moet zoeken. Want het aanbod is enorm”, vertelt de ondernemer, die in de winkel 135 soorten voorradig heeft, maar veel meer kan leveren. ,,De leverancier zit in Oldenzaal en als het moet kan ik een bepaald merk dezelfde dag nog ophalen’’, zegt Schonewille die inmiddels heeft ervaren dat het spectrum aan whisky gigantisch is. Hij lacht: ,,Van heel fruitige en zachte smaken tot soorten, die zo turfachtig en rokerig zijn dat de beginnende whiskydrinker het idee heeft dat hij een asbak leegdrinkt.’’
Het is de service en de specialiteiten die de klant naar Het Promillage trekken. ,,In het begin was dat wel even aftasten om erachter te komen waar de mensen voor komen en dat zijn toch wel de speciale dingen, cadeaupakketjes bijvoorbeeld en de dingen die je in de supermarkt niet vindt. Net iets andere en luxere flessen, wel een euro of anderhalf euro duurder, maar mensen hebben dat er graag voor over. Het oog wil ook wat. Zeker als je wat cadeau wil geven, moet het er ook mooi uitzien.’’
Terugkijkend op de eerste negen maanden van zijn ondernemerschap is Schonewille niet ontevreden. ,,We maken niet echt reclame, maar mensen weten ons steeds beter te vinden. En veel mensen komen terug en dat is natuurlijk een goed teken”, aldus Schonewille, die er geen spijt van heeft gehad dat hij de bouw achter zich heeft gelaten. ,,Ik sta liever hier dan op de steiger. En weet je wat ook zo leuk is; 99 van de 100 mensen die hier binnenkomen zijn vrolijk.”